Rozbudowa ulicy Igołomskiej w Krakowie

Fundusze

Rozbudowa ulicy Igołomskiej w Krakowie

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

 

Wartość projektu zgodnie z umową o dofinansowanie z dnia 21.02.2017 r.

Całkowita wartość projektu: 293 892 178,74 PLN

Wydatki kwalifikowane w ramach projektu: 211 142 109,61 PLN

Dofinansowanie ze środków UE: 179 470793,16 PLN

 

Przedmiotem Projektu jest rozbudowa ulicy Igołomskiej w Krakowie wraz z budową, rozbudową i przebudową obiektów inżynierskich, infrastruktury i kolidującego uzbrojenia terenu.

Realizacja inwestycji podzielona została na dwa etapy:

1. Rozbudowa ul. Igołomskiej, drogi krajowej nr 79 – etap I, na odcinku od km 331+944,85 do km 331+155,2 (tj. granicy administracyjnej Miasta), wraz z budową, rozbudową i przebudową obiektów inżynierskich oraz infrastruktury (odwodnienia, oświetlenia, sygnalizacji świetlnej) oraz kolidującego uzbrojenia (kanalizacji wodociągowej, gazociągowej, sieci elektroenergetycznych, teletechnicznej).

2. Rozbudowa ulicy Igołomskiej, drogi krajowej  nr 79 – etap II, na odcinku od km 331+944,85 do skrzyżowania  z ulicą Giedroycia (Jeżynową) w km 339+359,37 wraz z budową, rozbudową, przebudową obiektów inżynierskich oraz infrastruktury (odwodnienia, oświetlenia, sygnalizacji świetlnej) oraz kolidującego uzbrojenia: (kanalizacji sanitarnej, wodociągowej, gazociągowej, sieci elektroenergetycznych, teletechnicznej oraz sieci przemysłowych związanych
z sąsiedztwem kombinatu hutniczego).

W ramach Etapu I (już zrealizowanego) rozbudowano ul. Igołomską  na drogę  dwujezdniową  z 3 pasami ruchu  na jezdni południowej i 2 pasami  ruchu na  jezdni  północnej wraz z przebudową ul. Brzeskiej i przebudową skrzyżowania ul. Igołomskiej i Brzeskiej oraz  przebudową skrzyżowań i dróg bocznych, budową chodników na całej długości oraz ścieżek rowerowych.

Etap II jest obecnie w trakcie realizacji

Początek przebudowywanego odcinka ustalono w sąsiedztwie węzła DK79 z trasą S7, który zlokalizowany jest w rejonie skrzyżowania z ulicą Giedroycia (Jeżynową). Koniec odcinka jest w rejonie włą­czenia ulicy Wiewiórczej tj. na początku odcinka przejściowego pomiędzy etapem pierwszym i stanem istniejącym.

Zakres II etapu projektowanej rozbudowy drogi krajowej nr 79 - ulicy Igołomskiej obejmuje w szczególności:

- rozbudowę ulicy Igołomskiej (drogi krajowej nr 79) od km 339+359.37 do km 331+944,85,

- rozbudowę skrzyżowań w ciągu ul. Igołomskiej

- budowę chodników, wzdłuż ul. Igołomskiej

- budowę ścieżek rowerowych, wzdłuż ul. Igołomskiej

- przebudowę ciągów pieszo-rowerowych, wzdłuż ul. Igołomskiej

- przebudowę peronu tramwajowego wzdłuż ul. Igołomskiej

- budowę punktu kontroli pojazdów ciężarowych wzdłuż ul. Igołomskiej i budowę zatoki serwisowej,

- przebudowę torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Igołomskiej

- przebudowę pętli autobusowo-tramwajowej wzdłuż ul. Igołomskiej

- przebudowę poboczy,

- przebudowę i budowę zjazdów publicznych,

- przebudowę i budowę zjazdów indywidualnych wzdłuż ul. Igołomskiej

- przebudowę i budowę zjazdów indywidualnych w granicach projektowanego pasa drogowego ul. Igołomskiej, wzdłuż dotychczasowych dróg dojazdowych.

W ramach zadanie przewidziano również prace w zakresie przebudowy obiektów inżynierskich tj.: 3 rurociągów, 2 estakad, 3 wiaduktów,

Celem nadrzędnym inwestycji jest zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego, zgodnie z Działaniem 4.2 POIiŚ na lata 2014-2020 w ramach Osi Priorytetowej IV – Infrastruktura drogowa dla miast.

Cel ten zostanie osiągnięty poprzez realizacje szeregu celów pośrednich, do których należą:

- Wyprowadzenie ruchu ciężarowego poza Kraków;

- Wzrost przepustowości ulicy Igołomskiej, co przyczyni się do poprawy jakości komunikacji na terenie obszarów przyległych do granic miasta;

- Skrócenie czasu przejazdu;

- Poprawa bezpieczeństwa ruchu;

- Poprawa komfortu podróżowania;

- Eliminacja utrudnień w ruchu;

- Lepsze skomunikowanie obszarów przyległych do granic miasta;

 

Realizacja projektu będzie miała korzystne skutki na wielu poziomach oddziaływania. Lepsze skomunikowanie obszarów usługowych i przemysłowych będzie impulsem do dalszego rozwoju gospodarczego miasta, obszarów przyległych do granic miasta oraz całego regionu. Poprawa przepustowości i płynności ruchu wpłynie na zmniejszenie natężenia ruchu i hałasu komunikacyjnego, co przełoży się na mniejszą uciążliwość transportu dla mieszkańców oraz środowiska.

 

Jak sygnalizować potencjalne nieprawidłowości lub nadużycia w PO IiŚ 2014-2020?

Instytucja Zarządzająca POIiŚ wdrożyła i udostępniła mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych. Mechanizm umożliwia zgłaszanie nieprawidłowości poprzez adres e-mail:  naduzycia.POIS@mir.gov.pl lub specjalny formularz znajdujący się na stronie internetowej: www.pois.gov.pl/nieprawidlowosci. Powyższe rozwiązanie przyczyni się do realizacji Programu i ułatwi zgłaszanie nadużyć, mogących mieć negatywny wpływ na jego przebieg.

Więcej informacji na temat mechanizmu znajduje się na stronie internetowej Instytucji Zarządzającej